2012. január 25., szerda

A centrummezők elfoglalása

A centrumért folyó harc már az első lépésekkel kezdődik, de azt teljes egészében ritkán sikerül megszerezni, rendszerint mindkét fél egy-egy centrummezőt tart birtokában. Világos számára különösen fontos a d5 vagy c5 mező feletti uralom, mert az ezen pontokra elhelyezett tisztjei nyomást gyakorolhatnak sötét állására. Kevésbé aktív világos a d4 és e4 pontok elfoglalása után.
Sötét számára éppen ezek a mezők a legfontosabbak. A védelem szemszögéből nézve elegendő a kiegyenlítéshez, ha a d5 vagy e5 pontok egyike sötété.
Lássunk egy-egy példát a centrummezők elfoglalására, a sakk nagymestereitől.
A d5 mező
Petroszjan-Kozma
1958, 13. olimpia
Vezérgyalog megnyitás
1. Hf3, Hf6 2. d4, e6 3. Fg5, c5 4. e3, b6? 5.  d5!, e:d 6. Hc3, Fb7 7. H:d5, F:d5

Erre világos véglegesen megszerzi a d5 pontot. Jobb lett volna 7. ..., Fe7
10. Fc4, Fe7 11. 0-0-0, Bd8
A megnyitás eredményeként világos elfoglalta a centrumot s d5-ről nyomást gyakorol a félig nyílt d-vonalra, ahol sötétnek gyengéje van - a visszamaradt d-gyalog.
A d4 mező
A következő játszmában sötét a d4 pontot igyekszik megszerezni, bár azt nehezebb birtokba venni. Főleg olyankor sikerül, amikor világos nem játssza pontosan a megnyitást 
Beni - Tal
1958, 13. olimpia
Szicíliai védelem 
1. e4, c5 2. c4

Ilyen lépéssorrendet ritkán alkalmaznak. Máris látható, hogy a d4  pont nyugtalanság forrása lehet, védeni kell a sötét tisztek behatolása ellen. Egyébként elég körültekintő játék mellett egy olyan pontot, amely nincs nyílt vonalon, meg lehet védeni az ellenfél tisztjeinek behatolásától.
2. ..., Hc6 3. Hc3, hf6 4. d3, e6 5. f4

Jobb 5. Hf3. Most sötét a centrumban ellentámadáshoz jut. 
5. ..., d6, 6. e5, Hg8 7. Hf3, Hge7

Megkezdődik a sötét huszár útja d4-re.
8. Fe2, Hf5 9. 0-0, Fe7 10. Ve1, 0-0 11. Hd1, d:c 12. d:c, Hb4 13. Vc3, Hd4!

Sötét tehát megszállta a d4 mezőt és magához ragadta a kezdeményezést.
Az e5 mező
Világos számára nagy jelentőségű az e5 pont elfoglalása. Céltörően játszotta világos a megnyitást a következő játszmában.
Bronstein - Tajmainov
1963, 31. szovjet bajnokság
Vezérgyalog megnyitás
1. d4, Hf6 2. Hf3, e6 3. Ff4

Világos már itt elárulja szándékát. Ahelyett, hogy a c-gyaloggal támadná a d5 pontot, az e5 pontot kívánja megszerezni.
3. ..., Fe7 4. Hbd2, d5

Sötét világos kezére játszik. Lehetősége volt 4. ..., c5 5. c3, b6-ra és a játék alakulásától függően d7-d6 vagy d7-d5-öt lépni.
5. e3, b6 6. He5!

Világos nem csak birtokba vette az e5 pontot, de meg is akadályozza, hogy partnere a világos színű futókat cserélje. A sablonos 6. Fd3-ra sötét 6. ..., Fa6-tal folytatta volna, de most 6. ..., Fa6? hiba, mert 7. Hc6!, H:c6 8. F:a6 következne világos előnyére.
6. ..., 0-0 7. Vf3!

Világos terve láthatóvá válik: átviszi vezérét a királyszárnyra, hosszú oldalra sáncol és Fd3, majd Vh3-mal támadást készít elő.
7. ..., c5 8. c3, Ve8

Most sem ment 8. ..., Fa6 9. Hc6! miatt.
9. Fd3, Fa6 10. Fc2!

Csak akkor számíthat támadásra, ha a világos mezejű futóját megtartja.
10. ..., Hc6 11. Vh3, c:d 12. e:d, Bc8 13. 0-0-0

Nagyon éles helyzet alakult ki. Az ellenfelek különböző oldalra sáncoltak. Világosnak reálisabb esélye van a támadásra, valamennyi tisztje aktív helyzetben van. A centrumban huszárja trónol, a vezér és futár a h7 pontot fenyegeti. Nagy bonyodalmak után világos megnyerte a játszmát.
Az e4 mező
A centrum egy pontját sem szabad önként átadni az ellenfélnek. Ezt a szabályt sértette meg sötét a következő játszmában.
Ruban - Sztrugacs
1964, Belorusz bajnokság
Királyindiai védelem
1. d4, Hf6 2. c4, g6 3. Hc3, Fg7 4. e4, d6 5. Hf3, 0-0 6. Fe2, e5 7. d5
7. d:e, d:e 8. V:d8, B:d8 9. H:e5-tel nem nyer világos gyalogot 9. ..., H:e4 miatt.
7. ..., c5
Jobb 7. ..., Ha6, s azután Hc5.
8. Fg5, h6 9. Fh4, g5 10. Fg3, H:e4?

Sötét tisztáldozatos kombinációba kezd, arra számítva, hogy visszanyeri a tisztet. Ez be is következik, de a játszmát elveszti !
11. H:e4, f5 12. Hfd2
Az e4 huszár ellépésére sötét 12. ..., f4-et lép.
12. ..., f:e 13. H:e4

Az előző hadműveletekkel sötét átengedte világos részére az e4 pontot. Ott kedvezően helyezkedik el a huszár, amelyet onnan elűzni lehetetlen. Csak cserélni lehet, de végeredményben e mezőn világos tiszt fog állni. Ez a körülmény nagy előny világos részére, amelyet ki is használ és győztesként fejezi be ezt a játszmát.




Forrás: A.P. Szokolszkij: A megnyitás és a középjáték alapelvei, 1979  www.chessgames.com