2012. június 5., kedd

Végjáték tanulmányok - 4

Két érdekes végjátéknak lehetünk szemtanúi. Az egyikben világos egy elveszettnek hitt állásból kiharcolja magának a döntetlent, míg a másikban győzelmet vív ki, egy igencsak érdekes állásból.

Dr. Nyevinczkey Lóránd
Maróczy-emlékverseny, 1952
Világos indul és döntetlent ér el

 Megoldás:

1. e7, Hf6 2. e8V, B:e8+ 3. f:e8H+, H:e8 4. K:e8, Fa3 5. Bd8+, Kc7 6. Bd4, c1V 7.Bc4+, V:c4 és patt.
v_005.gif

A következő végjáték érdekes, mert a legtöbb esetben a győztes fél anyagi vagy minőségi előnnyel rendelkezik. Itt mindkét király számára mindössze egy huszár és egy gyalog áll rendelkezésre, és velük kell kivívni a végső győzelmet.  

Bron V.A.
Sahmati v. SzSzSzR, 1949
Világos indul és nyer

                                                           Megoldás:

1. Kf7, Hh6+ 2. Kf8, Hg8 3. Hg4, h6 4. Kf7, Kh7 5. He5, Kh8 6. Hc4, Kh7 7. Hd6, Kh8 8.He8, Kh7 
A sötét király végleg beszorult a sarokba. Világos királya most már egy kis háromszögeléssel a megfelelő pozícióba hozhatja önmagát.
9. Ke6, Kh8 10. Kd6, Kh7 11. Kd7, Kh8 12. Ke6, Kh7 13. Kf7, Kh8 
Most már csak a huszárt kell az f8-mezőre irányítani, hogy végleg leblokkoljuk a sötét királyt és "kiugrasszuk a bokorból" a sötét huszárt.
14. Hc7, Kh7 15. He6, Kh8 16. Hf8 és világos nyer, mivel sötétnek a huszárral kell lépnie, amely ezek után már nem léphet biztonságos mezőre.
v_006.gif