2011. augusztus 18., csütörtök

Rövidre sikerült sakkjátszmák

Mottó:
"Néha mások egyszerű tévedései olyan egyszerűek,hogy mi is elkövetjük."

A bolondmatt a sakkjátszmában leggyorsabban elérhető matt; sötét adhatja be világosnak 2 lépésben:
  1. g4, e5 (vagy e6)
  2. f3 (vagy f4) Vh4 matt.
Világos két lépésének sorrendje felcserélhető. Ennél a mattnál nemcsak világos figyelmetlensége, hanem aktív közreműködése is szükséges a mattoláshoz.
Az ennél egy fokkal lassabb, tehát a második leggyorsabb matt a susztermatt.

A susztermatt a sakkjátékban a leggyorsabb mattadási lehetőség a bolondmatt után; világos adhatja sötétnek 4 lépésben. A gyakorlatban ebben a formában nem fordul elő, csak teljesen kezdő játékossal szemben próbálkoznak vele, mivel a matthoz vezető lépések világos számára egyébként a megnyitásban nem optimálisak. A koncepció azonban, hogy az f7 gyalog (illetve világos esetében az f2 gyalog) gyenge, mivel csak a király védi, jó néhány megnyitásnak elemét képezi.
  1. e4, e5
  2. Fc4, Hc6
  3. Vh5, Hf6
  4. V:f7 matt.

Gioachino Greco a gyorsmattok "nagymestere". Lássunk egy pár érdekes játszmáját:


A fenti játszmából is láthatjuk,hogy a tisztek gyors fejlődésére törekedtek, az ellenfél királyának mielőbbi megtámadása volt a legfőbb cél. Vakmerő támadások voltak ezek, legtöbbször teljességgel megalapozatlanok. Az a tény, hogy ezek a támadások gyakran értek célt, a védekezés alacsony szintjét mutatja.
Nézzük meg egyik hosszabra sikerült játszmáját is:


Kermur Sire De Legal  nevéhez fűződik a Legal-matt, íme:

De Kemur,Sire de Legal - Saint Brie
Cafe de la Regence Paris, 1750

 
1.e4, e5 2.Hf3, d6 3.Fc4, Fg4 4.Hc3, g6 5.H:e5



5...., F:d1 6.F:f7+, Ke7 7.Hd5# 1-0


Néha a sakk mesterei is elkövetnek olyan hibákat, amely a játszma gyors befejezéséhez vezet. Íme egy pár példa:











Láthatjuk, hogy a sakk nagymesterei is ismerik a régi jó trükköket, és ha az ellenfél lehetőséget ad rá, nagyon ügyesen alkalmazzák is azokat.


Források:  hu.wikipedia.org  www.chessgames.com