2012. február 19., vasárnap

Kombináció - Alapvető kombinációs elemek - 4

Amikor meg szeretnénk megszüntetni egy figura mindennemű tevékenységét a 64-es mezőn, akkor a legegyszerűbb megoldás, ha levesszük azt. Az egésznek akkor van igazán kombinációs jellege, amikor egy értékesebb figurával egy kevésbé értékeset ütünk, és ezzel olyan előnyhöz jutunk, amely győzelemhez vezet. Vannak kivételes esetek is, ilyen a patt-kombináció, amikor rákényszerítjük az ellenfelet, hogy leüsse a mi figuránkat.
A következő példa, az egyik legegyszerűbb példája ennek a kombinációs elemnek.  

Világos a következő lépéssel kezdi a kombinációt:
1. F:g7
A g7 gyalogot leveszi és ezzel elhárítja az akadály saját gyaloga elől.
1. ..., H:g7
Sötét 1. ..., Hd6 lépésére világos 2. Fe5 lépéssel megakadályozza a sötét huszárt további aktivitásában, majd le is veszi azt a következő lépésben.
2. h6
És a g7 gyalog eltávolításával megnyílt az út a világos gyalog számára a nyolcadik sorig.
Fontos, hogy a sötét huszár nem tud két lépésben akadályt gördíteni.

k_023.gif

A következő állás az 1937-ben játszott Aljehin-Euwe játszmában jött létre.

Világos a következő győztes kombinációt hajtja végre:
1. F:f7+!, K:f7 2. V:c5
A futár feláldozása lehetőséget nyújt világos számára, hogy a sötét vezért eltávolítsa és ezzel megszüntese az e5 huszár védelmét.
2. ..., F:c5 3. F:e5
Világos gyalogelőnnyel és egy erős pozícióval zárta a kombinációt.

k_024.gif

A következő állás a Janowski-Marshall 1908-as párizsi játszmában alakult ki, amelyben világos a g7 gyalog táblán betöltött szerepének megsemmisítésével, egyszerűbb szavakkal élve, annak leütésével, reménytelen helyzetbe hozza a sötét "hadállást".



1. F:g7+
Sötét feladta a játszmát, mivel felmérte, hogy 1. ..., H:g7 után 2. Vh6+, Kg8 3. Bb7 után nincs védelem a bekövetkezendő matt ellen.
Amennyiben sötét 1. ..., K:g7 lépéssel válaszolna, akkor 2. Bb7+ volna a válasz, míg 1. ..., Kh7-re 2. V:f5+ , amely minden esetben világos győzelmét eredményezi.

k_025.gif

A Ragosin-Vjereszov 1945-ben játszott játszmában a következő állás alakult ki:

1. B:g6+
Világos ezzel az áldozattal megszüntette a sötét futó f7-re és g7-re kifejtett védelmezői pozícióját.
1. ..., f:g6 2. Bf7+, K:f7 3. V:h7+, Ke6
3. ..., Kf8 -ra következik Hf4
4. V:g6+, Ke5 5. Vg7+, K:e4 6. Hf6+, e:f6 7. V:d7
És világos a végjátékban, egységes, kompakt gyalogainak köszönve megnyerte a játszmát.

k_026.gif

A következő példában világos egy határozott kombinációval áldozatot hoz, amellyel megsemmisíti az f-gyalog védelmi tevékenységét. Leüti az f7 gyalogot, és a sötét király azon nyomban világos támadásainak célpontjává válik.


1. B:f7+, K:f7 2. Bf1+, Kg6
A 2. ..., Ke7 lépésre 3. Hf5+, Kf6 4. H:e3+ és a sötét vezérnek "lehullik a feje", amely után már világos könnyen mattot ad.
3. Vf5+, Kh6 4. Vh5+ és a következő pár lépésben világos mattot ad.

k_027.gif

A következő állásban világosnak egyedüli esélye a nyerésre akkor van, ha gyorsan mattot ad sötétnek, aki anyagilag sokkal jobban áll nála .


Első látásra úgy tűnik, hogy a 1. Hf3 nagyon jó lépés, mert a sötét futó bármely lépésére - például 1..., Fc3 - következik 2. Hg5 majd 3. Vf7+ és végül 4. V:f8 matt.
Azonban sötétnek a 1. Hf3 lépésre van sokkal jobb lépése is, mert a 1. ..., Va7 lépés után 2. Hg5, Vc5 ! és így a 3.Vf7+, Kh8 után nincs matt, a sötét vezér fedezi, védi az f8 huszárt.
Lássuk a helyes kombinációt:
1. He4!, Va7
De sötéten más lépés sem segíthet.
2. Hf6+, F:f6 3. V:f6
A sötét futár eltávolításával eldőlt a harc: sötét nem tudja kivédeni a g7-en fenyegető mattot.

k_028.gif

Források: Dimitrije Bjelica: Sahovska citanka, 1976   Vladimir Vukovic: Skola kombiniranja, 1978
Márki István: A sakkjáték tankönyve . Kezdők és haladottabbak számára, 1897
V.N.Panov: Sah zanimljiva igra, 1977